Podróż samolotem to najszybszy sposób dotarcia do Sampella, ale w czasach COVID to sporo dodatkowych formalności i niepewność wylotu w przypadku nowych odmian czy kolejnych fal infekcji.

• Trasa podróży: Poznań – Wrocław – Gran Alacant i z powrotem
      • Dojazd z Poznania do Wrocławia:  około 2h
      • Odprawa z pobytem na lotnisku: około 2h
      • Czas lotu w jedną stronę: 3h
      • Czas podróży w jedną stronę z dojazdem na miejsce: 8h
      • Koszty: około 2445pln lot + parking Wrocław 79pln + wynajem auta z pełnym ubezpieczeniem 506pln + 180pln za odbiór auta po godzinach pracy biura = 3210pln*
      • Inne: konieczność posiadania testów lub “paszportów covidowych”
      • Cel: Wizytacja Seniorki rodu

*paliwa nie uwzględniam bo zależy od ilości km i zużycia auta, kurs 1€=4,5pln

Naszą podróż planowaliśmy już na wiosnę, bo chcieliśmy pokazać miejscówkę Seniorce rodu. Wylotu z Poznania długo nie było, zdecydowaliśmy się najpierw na Berlin, ale kiedy w ciągu jednego weekendu cena wzrosła o ponad 1000 zł  od osoby w porównaniu do Wrocławia, wybraliśmy to drugie lotnisko.

Najtańsza i najszybsza opcja to Ryanair, wybraliśmy opcję Priority czyli 2 bagaże podręczne (mały i większy do 10kg, 20x40x55cm) i ostateczny koszt lotu na 3 osoby dorosłe wyniósł 2445pln.

Parking we Wrocławiu można zarezerwować przez net i na 7 dni koszt wynosi 79pln. Proste, dobre i niedrogie rozwiązanie. Lecimy…

Wynajem auta na miejscu to już była trochę zabawa. Przy próbie rezerwacji okazało się, że większość wypożyczalni i pośredników nie oferuje wynajmu od północy do 08:00 rano. Trochę słabo jeśli przylatujesz wg rozkładu 00:15. W polu wyboru nie można było wybrać innej godziny niż z przedziału 08:00 – 24:00. Ryanair, który tak ma loty, też na swojej stronie nie pomagał.

Wybrałem zatem opcje odbioru o 14:00 zakładając, że weźmiemy taryfę. Taksówkę chciałem również zamówić przez net, ale ostatecznie Marta stwierdziła, że weźmiemy po studencku Ubera.

Zaryzykowaliśmy i … okazało się, że słusznie, bo po przylocie stoisko naszej wypożyczalni RecordGo https://www.recordrentacar.com/en/ było otwarte.

Wcześniej wyczytałem na ich stronie, że odbiór kluczy po godzinach pracy jest możliwy za ekstra 40€, ale nie było nigdzie info gdzie je odebrać ani, jak wcześniej pisałem, nie było możliwości wyboru innej godzina odbioru.

Podchodzę do pana na stoisku i zagajam czy jest szansa odbioru auta teraz, pokazując mu rezerwację, pan grzebie w systemie, ale wciąż kiwa przecząco głową i ma minę „nie da się” bo: za późno wpisałem odbiór…, jakby był wcześniej to może…, i po co rezerwacja…. Jednak po każdym komentarzu powtarza też „wait a moment”. Trwa to wszystko około 15 minut i na koniec wyskakuje z propozycja zapłaty tych ekstra 40€ za odbiór poza czasem pracy, dolicza jakieś 67€, które mają mi zwrócić jak oddam w pełni zatankowane auto i wydaje kluczyki  Dostajemy lepszy od zamawianego samochód Opel Grandland

Ostatecznie jedziemy do chaty wynajętym autem, bez konieczności kombinowania jak je odebrać. Prawdopodobnie kosztowo wychodzi na to samo bo taxi w jedną to min 20€ w dzień, tak znalazłem na stronie

Koszt wynajmu 112€ z pełnym ubezpieczeniem + 40€ odbior poza Office hours = 152€ za 7 dni.

Ubezpieczenie pełne, opcja podrażająca wynajem, ale warto ją brać bo większe zarysowania i inne nieszczęścia kosztują wtedy więcej. Tu też się opłaciło, bo fatalnie porysowałem prawą przednią felgę na wysokim krawężniku.

Żeby wrócić do domu w dzisiejszych czasach, potrzebny jest negatywny test na covid. Ten można łatwo ogarnąć w Gran Alacant Family Doctors  link https://familydoctors24h.com/

Powrót do domu odwrotnie jak opisałem i większe kolejki na lotnisku niż w Polsce.

Plusy:

+ czas podróży, w jedną stronę to około 7-8h przy połączeniu bezpośrednim i z dojazdem do lotniska w innym mieście, w tym przypadku Wrocławia

+ koszty, w przypadku 3 osób i mniej, bez wymyślania wynajmu rowerów lub innych sprzętów i ograniczonym bagażu jest taniej niż autem, patrz porównanie w “Podróży autem…”

+ komfort, poza maseczką i nawet biorąc pod uwagę ciasnotę w samolocie, to w aucie spędzisz dużo więcej czasu i też nóg swobodnie nie wyciągniesz przed siebie

Minusy:

– rygory podróży, poza testami, jeśli nie masz “paszportu covidowego” (nie wiem czy obecnie są potrzebne w transporcie drogowym), musisz nosić maseczkę na lotnisku i mieć ją w czasie lotu. Cały cyrk z odprawą wydłuża się poprzez procedury związane z kontrolą testów, szczepień i innych dokumentów np. specjalny dokument rejestracyjny hiszpańskiego ministerstwa zdrowia

– ograniczenia czasowe i ryzyko odwołania lotu, to drugie obecnie jest oczywiście bardzo niskie, ale jak wiemy, wszystko może się dynamicznie zmienić, ograniczeniem czasowym nazywam konieczność dostosowania się do godzin lotu, dojazdu i odpraw

– ograniczenia związane z bagażem, są oczywiście większe niż w przypadku podróży autem, chociaż to także ma swoją pojemność. Do tego jest to ściśle skorelowane z kosztami, większy bagaż = większe koszty

– koszty, w przypadku większej ilości osób i chęci uprawiania aktywności wymagających sprzętu (rowery, sup), możesz je oczywiście wynająć na miejscu, ale wtedy tańszym będzie rozwiązanie z autem i zabraniem swoich rowerów szczególnie jeśli jest nas więcej niż 2 osoby

Wszystko jednak jest względne i zależy od założeń pobytu. Sam sobie to doskonale umiesz policzyć a ja tylko podpowiadam jak wyglądało to w moim przypadku.